A DEPARTMENT STORE
Legendák vannak elterjedve Európában az amerikai árúházakról. Wanamakerről az a legenda, hogy ott a bölcsőtől a koporsószegig minden kapható, s jutalmat kap az, aki olyan cikket tud kérni, mely az áruházban nem kapható. Ez természetesen csak mesebeszéd, mely a department store árukészletének sokféleségét teszi szemléletessé.
Az áruház (department store) abban az időben keletkezett, amikor az amerikai pusztaságban gombamódra nőttek a városok s az új telepek kereskedőinek minden elképzelhető árúval kellett foglalkozniok. Az üzletnek ez a neme könnyen fejlődhetett egy oly országban, ahol „az idő pénz”. Közszükség hozta létre a department store-t, nem csoda tehát, ha a nép hamar megszokta és megkedvelte.
Igazán nagy áruház nem sok van Amerikában. New Yorkban legnagyobbak: John Wanamaker (ez a philadelphiai cég fiókja), B. H. Macy, Altman & Co., Gimbel Brothers, Brooklynban Abraham & Straus, stb.
Találati hely: itt |
Az áruház óriási tőkebefektetést igényel, óriási személyzettel és óriási költséggel dolgozik, és miután az árakat nem verheti fel tetszése szerint (a verseny miatt), kénytelen arra törekedni, hogy a forgalma óriási nagy legyen. Egy áruház vezetéséhez tehát igen kiváló képességek kellenek. A department store üzleti szervezete a legnagyszerűbben kifejlett a modern kereskedelemben.
Azok a naiv emberek, akik azt hiszik, hogy egy üzlet életében csak az eladás fontos dolog, egy áruház futólagos áttekintése után meggyőződhetnek tévedésükről és felismerhetik a bevásárlás jelentőségének nagy súlyát. A kereskedő akkor nyeri meg a csatát, amikor vásárol; az eladás már csak a zsákmány biztosítása. Az áruházban tehát a „buyer” (bevásárló) szerepe a legfontosabb. Minden osztálynak megvan a maga külön buyere, s többnyire ő az osztály vezetője. A bevásárló felelőssége igen nagy; munkáját kizárólag az eredmények után ítélik meg s a bevásárló állásának szilárdságával, gyengülésével vagy tarthatatlanságával minden percben tisztában van. Természetesen sok tudás és nagy gyakorlat kell ahhoz, hogy valaki jó buyer legyen. Az áruház vezetői legelőször a szaktudást és a gyakorlatot veszik tekintetbe; ha azt látják, hogy valamely department „nem jól megy”, de a buyer érti a mesterségét — a buyert nem dobják ki azonnal, hanem előbb csökkentik a department terjedelmét, s ha a következő héten sem kielégítő az eredmény (feltéve, hogy kedvező volt az időjárás), akkor már megállapítják, hogy a buyerben van a hiba és elbocsájtják. Egy nagy áruházban minden előre ki van számítva: a manager tudja, hogy az egyes departmentek hány négyszögláb területet foglalnak el, s hogy minden négyszögláb területnek hetenkint mennyit kell jövedelmeznie. Ha pl. a szőnyegosztály 800 dollárt jövedelmezett, noha 1000 dollárt kellett volna jövedelmeznie, — a buyer el lehet rá készülve, hogy osztályának terjedelmét húsz százalékkal csökkenteni fogják.
Miután az áruházban óriási tőke fekszik, mindenek felett való érdek, hogy az árú minél gyorsabban kimenjen az üzletből; az épület, a fűtés, az óriási személyzet, a sokféle biztosítás és az adó úgyis mesés összegeket emészt fel. Az áruház rendesen készpénzfizetés mellett vásárol, azaz a szállítás után 30 nap múlva fizeti az egész vételárat. Mire az áruház kifizeti az árút, kell, hogy akkorra jórészét már el is adja
A vásárlás kétféleképpen történik. 1. helyben, 2. utazók útján. A vásárlás céljaira külön helyiségek vannak. Azok, akik valami árút kínálnak az áruháznak, reggel kilenc órakor tartoznak jelentkezni a részükre kijelölt kapunál. Egy nagy, kápolnaszerű helyiségbe viszik őket, valahol fenn a tizedik emeleten, s a padsorokban helyet foglalhatnak. Egyenkint jutnak azután a bevásárlók magas színe elé, akik deszkafallal elkerített apró boxokban fogadják őket. Az áruminta futólagos megtekintése után a buyer tíz eset közül kilencben azt mondja az árúra, hogy „nem kell”; a tizedik esetben azután megkritizálja az árút és ha az árra és a szállítási feltételekre nézve megegyeznek, megadja a rendelést, melyet az áruház vezetői is aláírnak. Az átvétel az áruház kijelölt raktárában történik, pontosan a kitűzött időben, szigorúan az üzletkötés alkalmával letétbe helyezett áruminta szerint. A buyer természetesen szuverén a megrendelések dolgában, s határozatával szemben nincs helye semmi fellebbezésnek. S mivel a buyer egész léte, állása és jövedelme attól függ, hogy az áruház hamarosan el tudja-e adni az általa vásárolt árút, egészen természetes, hogy a vásárlásban protekció, vesztegetés, barátság vagy kedvezés egyáltalában nem érvényesülhet. A bevásárlónak nemcsak az árút kell kitűnően ismernie, hanem a közönség ízlését és szeszélyeit is, és tudnia kell (már amennyire tudni lehet), hogy valamely divat tartós lesz-e vagy rövid életű. Az olyan cikkekből, melyeknek a divattól teljesen független belső értéke van, rendszerint keveset vásárolnak: ezeket a cikkeket inkább átengedik a szaküzleteknek, mert a közönség már arra van nevelve, hogy az áruházban friss anyagot kell keresnie.
Igen nagy a jelentősége az áruk tetszetős kiállításának. Az áruházban minden árú a közönség szeme előtt van; az óriási helyiségben egymást érik az asztalok, s az asztalokon hever az árú; nem tesznek félre semmit az állványokra, ahonnan előbb le kellene emelni, mert ez sok munkát kívánna s ami még ennél is rosszabb: sok időveszteséggel járna. Nagyon fontos a kirakat is. Az áruház kirakata rendesen három-négy utcára néz, is olyan látványosság, hogy órákig el lehet mellette időzni. A legjobb iparművészek és festők dolgoznak a háttér dekorálásán. Wanamaker és Altman nem jelzi a kirakatban az árakat, Macy és Gimbel azonban mindenre ráteszi az árat is a kirakatban, — s mind a tapasztalataikkal igazolják eljárásukat.
Hirdetés nélkül az áruház bátran becsukhatja, kapuit, mert nem keresheti meg az üzemköltséget sem. 1923 őszén egy hétig újságsztrájk volt New Yorkban, — s az áruházak forgalma ezeken a napokon 50—70 százalékkal csökkent. Miután a hirdetésnek ilyen nagy jelentősége van, természetes, hogy minden áruház a legnagyobb gondot fordítja a publicitásra.
Minden nagy üzlet egy nagy szervezet, melynek vezérkarában két főnök van: a „sales manager”, az eladások intézője és a „publicity manager”, a nyilvánosság igazgatója. A publicity manager a hirdetés és reklámozás vezetője. Segédei (akik rendesen igen jó újságírók) úgy járnak-kelnek naponta az üzlet minden zugában, mint ahogy a riporterek cserkésznek a hírek után, — anyagot gyűjtenek ahhoz a finoman stilizált néhány sor íráshoz, amelyben a cég legújabb áruit másnap a napilapok olvasóival megismertetik. A publicity manager „asszisztenseinek” természetesen nemcsak az írás művészetéhez kell érteniök, hanem az is szükséges, hogy eredeti ötletekben bővelkedjenek, s kitűnően kell ismerniök az árukat is. Annak az asszisztensnek, aki egy nagy áruház szőnyeg- vagy bútorosztályában dolgozik mint hirdetésíró, az esti tanfolyamokon előbb tanulnia kellett a művészetek történetét.
A hirdetésnek mindig frissnek keli lennie: új a tárgy, új a stíl, s új a rajz. A cég rajzolói naponta egész sereg friss rajzot készítenek a hirdetések számára. Este hat óra felé a publicity manager megbírálja az aznap készült szövegeket és rajzokat, a legjobbakat kiválogatja s félhét tájon a cég hirdetési irodája útján szétküldi a lapoknak. A nagy cégek soha nem érintkeznek közvetetlenül az újságokkal, mert az ügynökségek vezetői jobban képviselik a cégek érdekeit. Az újságokra nézve is sokkal kellemesebb, ha a közzététel technikai módozatait az ügynökség vezetőjével, azaz mindenesetre elsőrangú szakértővel kell megvitatniok. A szedők és a klisévésők egy óra alatt készen vannak a munkájukkal; az első nyers levonatot azonnal elküldik a hirdető cégnek, ahol a publicity manager nyomban hozzálát a kritikához s előadja kifogásait vagy kívánságait. Nyolc óra tájon már ismét a nyomdában van a megbírált és a szükséges módosításokkal elfogadott levonat, S nem késleltetheti az újságot. (Egyes újságok reggeli kiadása már az előtte való nap este tíz órakor az utcán van.)
Minden cégnél az „exekutiv vezetők” (az igazgatók) állapítják meg időről-időre, hogy a cég mennyi nyilvánosságot vásárol; a publicity managernek ebbe nincsen beleszólása, s a sales manager is csak véleményét nyilváníthatja, de a határozatra befolyása nincsen; az ellenben kizárólag a publicity manager dolga, hogy melyik lapnál mennyi nyilvánosságot vásárol a költségvetés keretén belül.
Találati hely: itt |
Az amerikai áruháznak eredeti formája az „5 és 10 centes store”, melynek Woolworth volt a megalapítója. Ezekben a rendkívüli népszerű üzletekben minden darabnak 5 vagy 10 cent az ára. A háború óta persze igen ritka az 5 centes árú s a 10 centes majdnem domináló. A háztartás számtalan szükségletét legcélszerűbben az 5 és 10 centes storeban szerezhetjük be: szappant, fogpépet, cipőkrémet, cérnát, ceruzát, tintát, levélpapírt, stb. De kapható gallér, nyakravaló, kötény, zsebkendő, stb. is, valamint minden fajta tányér, csésze, pohár, stb. Tömérdek fajta szerszám kapható 10 centért; ezért a pénzért egy csomag szöget vagy csavart is vásárolhatnak, vagy bármiféle kapcsot, kilincset stb. Mivel egy helyen kapható minden, amire a ház körül szükség van, a bevásárlás könnyű. Igen kedvelik az 5 és 10 centes storet az idegenajkúak, akik még nem igen tudnak angolul; itt ugyanis nem kell semmit kérni; egyszerűen felveszi a vevő, amire szüksége van s becsomagoltatja; az ár körül sincs semmi vita a vevő előre tudja, mennyit kell fizetnie. Persze nem kell azt hinni, hogy az 5 és 10 centes storeban ,,minden kapható”. (Az anekdota szerint egy takarékos skót bement a tíz centes storeba s a legelső árusítótól azt kérdezte, hogy ,,merre van ebben az üzletben a télikabát-osztály?”) Éppen azért, mert 10 „centért” nem lehet télikabátot is kapni, vannak már „5, 10 és 25 centes store”-ok is, amelyekben ma már egészen egy dollárig emelkedő árakat találunk. Ezek is nagyon népszerű üzletek s óriási forgalmat érnek el.
A Woolworth üzleteknek természetesen nem tetszik ez a konkurencia, amely ellen úgy védekeznek, hogy a drágább árút részekre bontva adják 10 centért. Pl. egy női kalap formája 10 cent, a beborításához szükséges selyem 10 cent, a bélés 5 cent, egy yard színes fél-selyem szalag 5 cent, csinált virág darabja 5 cent stb. Negyven-ötven centből ilyen formán egészen csinos kalapot lehet összeállítani. Továbbá: a harisnyát darabszámra árusítják 10 centért; egy pár tehát 20 cent még a 10 centes storeban is. A női ruhaszövet, (gingham, — a ,,zefir”-hez hasonló) vagy függönyszövet yardja 10 cent; ugyanannyi a törülköző yardja is, míg a jobbfajta chiffont úgy árulják, hogy „fél yardja 10 cent.” Azt az elvet tehát, hogy „ebben az üzletben semmi sem drágább 10 centnél”, legalább látszat szerint megtartják. Az 5 és 10 centes storeban most legkeresettebbek a rádio-alkatrészek; ugyanis csupa 5 és 10 centes darabokból már igen jó készüléket lehet összeállítani.
Késő délután, különösen a szombati napokon, rettenetes a tolongás az 5 és 10 centes storeban; a 25 centesben a nagy nyüzsgés mellett még a zene is kísérti az embert, mert az önműködő zongora mindjárt le is játssza azt a lemezt, melyet a vevő megvásárol. Az elárusítónők mind leányok; a felügyelők, akik azonban nem a személyzetet, hanem inkább a vevőket ellenőrzik, mind férfiak. Mindent, amit a vevő megvesz és kifizet, azonnal papircsomagba kötnek; ezért mindenki csak becsomagolt árúval távozhatik az üzletből.
/Dr. Szabó László: Az igazi Amerika, 138 - 144. oldal, szöveg a http://mtdaportal.extra.hu/books/tapay_szabo_laszlo_az_igazi_amerika.pdf
segítségével/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése