Mély benyomást kelt, hogy az apostol itt milyen világosan és kimerítően ír a nyelv veszélyeiről. Szemléltető példákat használ hozzá: "Íme, a lovak szájába zablát vetünk, hogy engedelmeskedjenek nekünk, és egész testüket igazgatjuk. Íme, a hajók is, noha mily nagyok és erős szelektől hajtatnak, mindazáltal igen kis kormánytól odafordíttatnak, ahová a kormányos szándéka akarja" (3-4).

"Ekképpen a nyelv is kicsiny tag, és nagy dolgokkal kérkedik. Íme csekély tűz mily nagy erdőt felgyújt! (5-6a). Íme, a természetből való kép most az előbbi fordítottja; nem azt mutatja, hogyan tud önmagán uralkodni az az ember, aki megzabolázza a nyelvét, hanem fordítva, miként tud a nyelv, ez a kicsiny testrész nagy nehézségeket, sok nyomorúságot okozni. Egy kicsiny tűz is ugyanerre képes. Felgyújthat, sőt megsemmisíthet egy egész erdőt. Így a nyelv is tűz, a gonoszság összessége. Mintha egész mostani világot a nyelvvel azonosítaná az apostol, és mintha a világ legnagyobb gonoszságai a nyelv gonoszságai lennének. De hát nem egészen nyilvánvaló ez? Mennyi hazugsággal és gonoszsággal találkoznak gyermekeink napjainkban a felnőttek beszédében. A hívők között a legnagyobb nyomorúságot nem a tévtanítások okozzák-e? Ezt a világot a nyelv veszedelmei tették gonosszá. Az ember első bűne hamis szavak által támadt, amelyeket egy gonosz kígyónyelv mondott. Sőt, még a hívők közösségében is milyen sok kárt okozunk egymásnak nyelvünkkel ezt nyugodtan megállapíthatjuk. Ne csodáljuk hát, hogy a 6. és 8. vers olyan erős kifejezéseket használ, amelyek általában csak az óemberre illenek, olyan emberekre, akik még nem fogadták el az Úr Jézust és nem a Szent Szellem uralma alatt élnek.

"Ezzel áldjuk az Istent és Atyát, és ezzel átkozzuk az Isten hasonlatosságára teremtett embereket" (9). Milyen megalázó ez, hiszen Jakab most rólunk beszél! Többes szám első személyben szól. Ideérti a hívőket is.
Hogyan lehetséges az, hogy átkozzuk az Isten képmására alkotott embert? Hogyan illik össze ez a kettő? Egyfelől áldjuk az Isten - mert ugyan melyik hívőnek jutnak eszébe csak egy pillanatra is, hogy átkozza az Istent? Amikor teremtményekről van szó, akik Isten képére teremtettek, azaz akiben - a bűntől eltekintve - Isten lényének vonásait találjuk meg? Ne becsüljük le az embert! Az Istent dicsérő nyelv becsmérelheti, lekicsinyelheti és átkozhatja-e az embert? Az apostol nem is egyszer azt mondja, hogy előfordulhat, hogy szinte átkozódva beszélünk testvéreinkről. Testvérekről, akik nemcsak hogy Isten képére teremtettek, hanem akik az Atya Isten gyermekeivé lettek. Az egész természetben ismeretlen az olyan ellentmondásos valami, mint ez a kicsi tag!
"Ugyanabból a szájból jön ki áldás és átok. Testvérek, nem kellene ezeknek így lenni! Vajon a forrás ugyanabból a nyílásból csörgedeztet-e édest és keserűt? Avagy testvérek, teremhet-e a fügefa olajmagvakat, vagy a szőlőtő fügét? Azonképpen egy forrás sem adhat sós és édes vizet" (10-12). A természetben lehetetlen, hogy ennyire ellentétes dolgok fakadjanak ugyanabból a forrásból. Csak az emberi nyelv kivétel ez alól a magától értetődő szabály alól; mert ez ugyancsak képes édeset és keserűt, szellemi és testies dolgokat előhozni. Megtörténhet például, hogy vasárnap, mielőtt a gyülekezeti összejövetelre megyünk, testies módon beszélünk. Azután elmegyünk a gyülekezetbe, és ugyanazzal a nyelvvel áldjuk az Atya Istent. Majd hazamegyünk, testies módon beszélünk a nyelvünkkel, újra elmegyünk az összejövetelre, és tanítók akarunk ott lenni, akik Isten Igéjét hirdetik és szellemi dolgokról beszélnek a nyelvükkel. Hol találunk az egész természetben csak egy olyan bolond és értelmetlen dolgot, mint az emberi nyelv? Olyan forrás az, amely sajnos képes édeset és keserűt is előhozni. Olyan a nyelv, mint a fügefa, amely olajbogyót terem, vagy mint a szőlőtő, amely fügét terem. Ezek a testi ember ismertetőjegyei. Tanbelileg világosan el tudjuk választani az óembert az újtól. Azt mondjuk: levetkőztük az óembert, és felöltöttük az újat. De vajon gyakorlatilag is így fest ez az életünkben? Mit használ nekünk ez a tanítás, ha meg kell állapítanunk, hogy nyelvünk az édes mellett keserűt is csörgedeztet? Illő ez ebben a végső időben? Van-e rá mentségünk? Ezt elsősorban önmagamnak mondom! Megengedhetjük-e ezt magunknak ebben a végső időben? Nem kellene-e inkább gondosan ügyelnünk minden kimondott szavunkra, tudván, hogy minél inkább csörgedeztetünk szánkból keserűt is az édes mellett, annál súlyosabb lesz az ítéletünk?
W.J.O.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése