Fogel Frigyes filmje:
Azoknak, akik azt hiszik, egyedül vannak
Miért ajánlottam?
Ez a kulturális kreatív gondolat nagyon tetszetős. Emészthető és magával ragadó. Az újdonság erejével ható. Ám a történelemben már sokszor láttunk "új" rendszerek születését, azzal, hogy majd azzal az új rendszerrel jobb lesz. Ennek a rendszernek a középpontjában, az ember áll, és az együttélésünk magasan humánus megvalósításának a célja. Magán hordozza az őskeresztények, apostolok együttélésének pozitív sajátosságait. A történelemben sokszor történt kísérlet az ilyen fajta közösség megvalósítására. Keresztények között is, és nem keresztények között is. A film felhozatala, hogy ez - még - kevés ember küldetéstudata, Amerikában 50 Európában 100 millió, megnyerő. Szerintem azonban, a fennálló rendszer ellen, ennél láthatóan jóval többen vannak - gondolok itt egy nyugati-európai sztrájkra, vagy tüntetésre. A rendszernek veszteseit mind ide számolhatjuk. Így helyesen kijöhet az a szám, hogy a kulturális kreatívok száma Magyarországon a lakosság 40%-a. Ebben semmi tudományosság, új, vagy rendkívüli nincs, ha azzal azonosítom őket, hogy fennálló rendszer ellen hallgatólagosan jelenlévők száma ez.
Szinte mindenki tudja, hogy kapitalizmus - azaz a hitelrendszer - nem tartható fenn, érdekes módon mégis, ezt működteti a világ, Bábel óta. Kezdetben cserekereskedelemmel, később közös fizetőeszközzel. A manipulálás - titkolt vagy nyílt - az egyéni javak növekedése céljából, akár mások kárára, olyan - romlott - emberi sajátosság, amely Jézus Krisztusba vetett hit nélkül nem is fog változni, egyéni szinten. A mostani válság oka, a csalás, és lopás egész világra kiterjedésében, magas fokra emelkedésében, gátlástalanságában (amely például az árfolyam manipulásában, a fedezetlen pénz kibocsájtásában is megnyilvánult) a bűn gátlástalan, szankcionálatlan terjedésében keresendő. A babiloni rendszerben kéz kezet mos, a király a kereskedőkkel hallgatólagosan, vagy nyíltan egymást támogatják, ki a meggazdagodásának okából, ki a hatalom birtoklásából.
A mostani válságban semmi új nincs, hacsak annyi nem, hogy hirtelenjében egyszerre jelent meg, és a világ nagyobb részére kiterjedt, mint eddig. Bár egyébként abban se vagyok biztos, hogy ilyen kiterjedésében még nem jelent meg, ugyanis, ha a népesség arányait nézzük, a válságok mindig a fennálló ismert világot, vagyis majdnem mindig minden embert érintettek.
A filmben felvázolt új rendszer, újnak adja el magát. Azt mondja, a jövőt megérző emberek, a kulturális kreatívok, az új rendszer követei. Alapja egymás segítése, kinek amije van, azzal segítse a másikat, közöttünk pedig vegyük ki a pénzt, mint fizetőeszközt. A fizetőeszközünk legyen a másik megsegítése, vagy a már meglévő javainkból való kompenzálása. A pénzt használó külső gazdasági rendszerre persze lenne kimeneti pont, de közöttünk ne legyen. A szeretet szót nem használja, de valami hasonló emberbaráti tudatosságból segítsük, éljünk egymással.
Etikáról beszél, amihez külön szabályzati könyvet sem kell írni, mert ezek az emberek mélyen belül, önmagukban megélik és közösségi kapcsolataikban automatikusan meg tudják élni ezt a magasabb etikai sajátosságot, nem úgy, mint a fennálló pénzvilágban a világurai, vagy kispolgárai, a régi rendszer urai, kiszolgálói, tagjai. Nekik tanulniuk kell ezt.
Állítja, hogy kulturális kreatívok elhívottak, küldetésből teszik, amit tesznek, sajátosságuk, hogy azt hiszik egyedül vannak. Nem szerveződnek mozgalomba, csoportba, egyesületbe, vezetőjük nincsen, mégis idővel előkészítik, és megdöntik a fennálló rendszert, mert ők az új világ előhírnökei.
Állítja, hogy tudatosságuk úgy fog terjedni, mint ahogy a cinkék, vagy más állatok egymást tanítják. Ez a fajta tudatosság annyira jó - etikai szempontból - a kulturális kreatívokban lévő eszmeiség annyira erős, hogy minden különösebb szervezés nélkül terjedni fog, mivel a jövő szele maga ez. (Miért ugrottak be itt nekem a Jehova tanúi?)
Ezt az életformát sokan megpróbálták az elmúlt 10 évben Magyarországon, valószínűleg, Nyugaton nagyobb hagyománya is van. Bizonyos, hogy ezt a formát megpróbálták keresztény hitben, keresztény küldetéssel, vagy más hittel, más küldetéssel. Itt a filmben felvázolt rendszernél nem követelmény semmilyen hithez való tartozás. Maga az eszme alapja, a pénz nélküliség, a lényege. Természetesen meghagyva mindenkit a saját hitében.
Az én felfogásomban két rendszer van. Két város létezik. Jeruzsálem és Babilon.
Jeruzsálemben az Isten temploma, az egy Igaz Isten tisztelete, minden - gazdasági, politikai élet - aköré szerveződik.
A másik Babilon, ahol a pénz, a hitelrendszer bankok köré szerveződik.
Jeruzsálem a Mennyből fog érkezni, Jézus Krisztussal, a királlyal, emberi erővel nem lehet megvalósítani. Isten elhívott népének sem sikerült, pedig az Atya maga támogatta megvalósulását. Az ember, új szív, felülről újjáteremtett - bűn nélküli - emberi mivoltunk nélkül, és Jézus Krisztus nélkül nem tudja. Amíg a bűn körülöttünk suttog, egy igaz keresztény sem tudja tökéletesen és véglegesen megvalósítani a keresztény - krisztusi - eszméket, közösségben élve pedig nagy fokban egymásra vagyunk utalva, bűnvallás, bűnrendezés, szeretetközösség gyakorlásával.
A kulturális kreatívok hiszik, hogy másfajta tudatossággal - amely tehát már szerinte 150 millió emberben megjelent - meg lehet valósítani ezt az idilli államközösséget. Semmi más nem szükséges.
Az én felfogásomban, ha két város van, annak két uralkodója. Ha az egyiket Jézusnak nevezik a másikat másiknak. A város lakói uralkodójukat nevén szólítják. - Próbálják csak megtenni, hogy nem teszik, mi lesz velük?
Babilon uralkodója, előszeretettel nem nevezi meg magát. Vagy új neveket kreál. Tiszteletének tárgya, természetesen önmaga, de mindig újabb és újabb nevek alatt, irányzatokkal, rendszerekkel, a célból, hogy újra és újra megtévessze az embereket. Szellemiségeket, áramlatokat, tudatosságot, embert, emberiességet, emberséget, jólétet stb. szavakkal kooperál. Néha azonban azt mondja ő az isten, vagy isten fia. Lehet Ré a napisten, vagy maga az Atya földi helytartója. Később azonban érdekes módon mindig bebizonyosodott, ő nem az igaz isten, vagy nem lehetett annak a fia, sem helytartója, mert meghalt, birodalma a semmibe veszett, és egy új született, új névvel. Babilon uralkodója önmagát tartja fenn, újabb és újabb eszmékkel. Annyira színes, változó, újraszülető, hogy az embert csak úgy ide-odarángatná, ha nem lenne elég éber, hogy átlásson rajta.
Jeruzsálemben azonban az uralkodó megnevezi magát, Jézus Krisztus. Birodalma nem földi, hanem felülről való. Az Atyától - aki volt, van, és lesz, a leghatalmasabbtól - kapta hatalmát. Örökkévaló. Uralmának nem lesz vége. Jézus Krisztus elmondta nekünk, most itt - a másik, sokszínű, képmutató rendszerben, Babilon városában - nyomorúságunk van és lesz. Miért? Mert az Ő hatalma még nem jött el dicsőségben. Azonban el fog jönni, és minden szem meglátja Őt, minden térd meghajlik majd előtte. Ő fog uralkodni, és Babilon minden kicsiny eleme eltöröltetik. Mint malomkő a tengervízébe, úgy vettetik el Isten és emberek szeme elől.
Tehát, minden új eszme, - ami magáról azt mondja, új - ha Jézus Krisztus nevét kihagyja, elmondható róla, szőröstül-bőröstül Babilonhoz tartozik, akárhogyan állítsa is be magát a fennálló rendszer ellen. Sőt, még ha Jézus Krisztus nevét is használná, minden eszme, ami új rendszer kialakításán fáradozik, Babilonból jön. Nekünk Jézus Krisztus hívőknek ugyanis semmilyen rendszert nem kell kitalálnunk, támogatnunk. Mi nyugodtan várjuk a Királyt, fentről a Mennyből. Ő hozza el nekünk. Amíg nem érkezik meg az a szabály ránk nézve, hogy éberen várjuk, imádkozzunk és legyünk okosak, mint a kígyók, de szelídek, mint a galambok. Imádjuk Istent, tiszteljük embertársainkat, és szolgáljuk, szeressük testvéreinket, minden földi keret, vagy nagyobbra vágyás nélkül. Egyszer haza jutunk, Istenünkben nem csalódunk, mert az Ő ígéretei tiszták, és igazak, beteljesíti, amit mondott.
A kulturális kreatívok eszméje rendkívül egyszerű, kívánatos, és a mai gazdasági válságra kreatívan válaszoló. Nem Jézus Krisztus hívők számára, Lélek nélkül, azonban, becsapó. Valóban az új világrend megszületését kiszolgáló, amely uralkodóját tekintve még mindig ugyanaz, mint az eddigiek.
Takáts Péter kitűnően, jól előadott, jól felépített előadásában, pénzrendszerek 2012 után azonban leplezetlenül ott áll, hogy a bankrendszert azt végülis nem kell megszüntetni ebben az új világrendben. Ugyanaz a gazdságpolitika, csak kicsit másképp, mint eddig. Szerinte, csak a mohóságot kell száműzni a menedzserekből, és a bankok vezetőiből.
Nem tudom, hiszi azt valaki, hogy az ember önmagától jó tud lenni? Ha megtehetném, hogy újra lopjak, csaljak, nem lopnék és nem csalnék? Milyen jövőből áramló eszmeiség, tudatosság tudna engem megváltoztatni? Számomra az nagyon naiv elképzelés, amit a kulturális kreatívok hisznek, hogy úgy terjed majd eszmeiségük, minden erőszakos vagy lelki ráhatás nélkül, hogy a bankvezetők és az eddigi gonoszak is önmaguktól mind belátják tévedésüket és megváltoznak, az új ember képére.
Nos, engem nyilván nem tudna semmi erre az új ember képre formálni, mert egy másik városban élek, másik uralkodó alatt, egy másik Király képére formálódom.
De nyilvánvaló, akik Babilonban élnek azokat meg lehet változtatni. Semmi sincs útjában, hogy ez a kulturális eszmeiség valóban elterjedjen a világon, a most fellépő gazdasági válság nyomában.
Ha ebben az új világban az emberi erőforrásokat másképpen fogjuk mérni, mint cserekereskedelemmel, vagy pénzzel, akkor tényleg egészen másképpen, mint eddig fogjuk megjelölni az embert, hogy most már ne legyen az ember árucikk, vagy eszköz, sem a rendszerhiányosságait kihasználó ura. Egy módja van ennek, és a mi Királyunk Jézus Krisztus előre figyelmeztetett minket. Báránybőrbe bujt farkasok fognak titeket megtéveszteni. Újra és újra fognak próbálkozni. A világnak végén - eme Babilon korszak végén - pedig megjelölik az embereket, homlokukon, vagy jobb kezükön. Az emberek pedig örömmel veszik magukra azt a jelt, mert válságmentes békét hirdet. Titeket pedig üldözni fognak az én nevemért.
bogi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése