"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2013. május 9., csütörtök

Pneumatológia 4. rész



PN 2.B. A Szentlélek építi fel a gyülekezetet/egyházat (Krisztus testét).


a. A Szentlélek egy testté építi Krisztus Urunk tanítványait


1Kor 12,13:
"Hiszen egy Lélek (pn) által mi is mindannyian egy testté (m) meríttettünk be, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindannyian egy Lélekkel (pn) itattattunk meg."
(Az itt használt merítés nem a "vízbe merítésre" utal, hanem a Szentlélek munkájára!)


Ef 4,1-7:
"Kérlek azért titeket én, aki fogoly vagyok az Úrban: járjatok méltóan ahhoz az elhívatáshoz, amelyre Isten hívott el titeket (dp): teljes alázatossággal, szelídséggel és hosszútűréssel szenvedvén el egymást szeretetben (a), erősen törekedvén megtartani a lélek (pn) egységét a békesség kötelékével! Egy a test (m) és egy a Lélek (pn), ahogyan elhívatásotok is egyetlen reménységre szól. Egy az Úr, egy a hit, egy a bemerítés, egyetlen egy Isten is, mindeneknek Atyja, mindenek fölött, mindenek által és mindenekben. Mindegyikünknek pedig adta Isten (dp) a kegyelmet (ch) Krisztus adományának mértéke szerint." 


b. A Szentlélek betölt önmagával 
    (Ez a folyamat a gyülekezetben történik, ezért tárgyaljuk itt,
      és nem az előző PN. 2a. pontban.)


Mt 3,11-12; Mk 1,7-8; Lk 3,16-17; 11,13; Jn 1,29-34; Cs 1,4-5.8; 2,1-38; 4,8-12; 23-31; 5,32; 6,1-10; 8,15-25; 9,17; 10,45-46; 11,15-18.24; 19,1-7; R8; 1Kor 12,14; Ef 4,30


Ef 5,18-21:
"és meg ne részegedjetek borral, ami menthetetlenül elzüllésre vezet, hanem töltekezzetek be Lélekkel, így énekelvén - egymással összefogva - zsoltárokat, himnuszokat és lelki (pn) dicséreteket, szívvel-lélekkel magasztalván és dicsőítvén az Urat, és hálát adván mindenkor és mindenért - Urunk Jézus Krisztus nevében - Istennek, az Atyának, alárendelvén magatokat egymásnak Krisztus iránti félelemben!" 


c. A Szentlélek ajándékaival működik a hívő emberen keresztül


Cs2,1-38; 6,8-10; 8,15-25; 10,45-46; 11,17; 19,1-7; R12,6-21;
1Kor12,1-13.28-31; 14 (1-40); 1Pt 4,10-11


1Kor 12,6-11:

12,6  "Különbség van csodatevő erők munkáiban is, 
         de Isten, aki* munkálója mindennek mindenkiben, ugyanaz."
         *csodatevő erők munkáiban (energéma)
           Ef 1,23; Ef 1,19-20; 3,7; 4,16; 1Kor 12,10; Fil 3,21;
           Kol 1,29; 2,12; 2Th 2,9.11
         *munkálója (energeó-part)
           Mt 14,2; R7,5; 1Kor 12,11; 2Kor1,6; 4,12;
           G 2,8; 3,5; 5,6; Ef 1,11.19-20; 2,2; 3,20; Fil 2,13
        *mindennek mindenkiben
          Ef 1,23


12,7  "A Lélek megnyilvánulása pedig mindenkinek azért adatik,
         hogy *használjon vele."
         *megnyilvánulása (fanerószisz)
         *hogy használjon vele (prosz to szümferon)
           1Kor14,26; 1Kor14,12.26


12,8  "Némelyiknek ugyanis bölcsesség beszéde adatik a Lélek által,
          a másiknak meg ismeret beszéde ugyanazon Lélek szerint,"
          *Némelyiknek ugyanis (ho-dat, men gar)
           = sz.sz.: "Ennek azért ugyanis", de figyelembevettem az egész mondatot.
           *bölcsesség beszéde (logosz ho,szofia hé-gen)
           Cs 13,10-12; 1Kor2,4; 2Kor 1,12
           = A kifejezésben a birtokos esetet kétféleképpen érthetjük:
           1.: gen. subiectivus (= a bölcsesség beszél belőle, nyilván Isten bölcsessége)
           2.: gen. obiectivus (=bölcsességet mond, nyilván Isten bölcsességét mondja).
           A kétféle értelem természetesen együtt is lehet az adott szövegben.
           *adatik a Lélek által (dia+gen, to pneuma-gen, didómi-praes.pass)
           = Szembetűnő, hogy már a puszta passivum (div.pass!) is kifejezte volna,
           hogy Isten adja a bölcsesség beszédét és a többi karizmát, de itt külön
           kiteszi az író, hogy a Szentlélek cselekszik "Isten részéről".
           *másiknak meg (alló de)
           *ismeret beszéde (logosz ho, gnószisz hé-gen)
           = Ebben a kifejezésben is jelen van a "bölcsesség beszéde"-nél említett
           kétféle értelem (gen.subiectivus és obiectivus).
           Az "ismeret" (gnószisz) magában hordja a héber "JDAi-jáda" ige
           többféle jelentését (tud R 2,20; 1Kor 2,11), felismer (Cs 14,9-10),
           megtapasztal (1Kor 8,1-11), közösségben van, közösséget vállal
           (2Kor 2,14-17; 4,6; 2Pt 3,18), ezenkívül pedig a Krisztus Urunkat
           követő ember hitbeli ismeretét, melyet Isten Szentlelke által ismer meg,
           mélyít, elevenít és mond el másoknak (Lk 1,77; R15,14; 1Kor 1,5; 12,8;
           13,2.8; 14,6; 2Kor 2,14; 4,6; 6,6; 8,7; 10,5; 11,6; Ef 3,19; Fil 3,8,
           Kol 2,3; 1Pt 3,7; 2Pt 1,5.6; 3,18)
           *ugyanazon Lélek szerint (kata+acc, to auto pneuma-acc)
           = Nem valószínű, hogy különbség lenne a "bölcsesség beszédénél"
           használt "Lélek által" és az itt talált "Lélek szerint" kifejezése jelentése között,
           inkább csak választékos kifejezésről van szó.


12,9   "egyiknek pedig hit ugyanabban a Lélekben, másiknak meg a gyógyítás
           kegyelmi ajándékai ugyanabban az egy Lélekben;"
           *hit (pisztisz)
            Mk 11,20-26; 1Kor 13,2; 2Kor 4,13
           *a gyógyítás kegyelmi ajándékai (khariszma, iama)
            Cs 3,1-10; 5,15-16; 14,8-10


12,10  "ismét másiknak csodatévő erők munkái, némelyiknek meg prófétálás,
           némelyiknek pedig lelkek megkülönböztetése, másoknak nyelvek nemei,
           másoknak pedig nyelvek magyarázata;"
           *csodatévő erők munkái (energéma, dünamisz)
             Cs 5,12-16; 8,5-13;
           *prófétálás (proféteia)
             Mk 6,18; 1Kor 14,3;
           *lelkek megkülönböztetése (diakriszisz, pneuma)
             Cs 16,16-18
           *nyelvek nemei (gené, glóssza)
             Mk 16,17; Cs 2,1-13; 10,46-47; 13,1.8; 19,1-7;
             1Kor 12,28-30; 14,1-33.39-40;
           *nyelvek magyarázata (eméneia, glóssza)
             1Kor 14,13.26-28


12,11  "mindezeket pedig ugyanaz az egy Lélek munkálja, osztogatván*
           kinek-kinek, ahogyan akarja."
           *R12,3-6; 1Kor 7,7; Ef 4,7



Nincsenek megjegyzések: