"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2013. június 20., csütörtök

Kígyó - bot



"És ahogyan Mózes felemelte a kígyót a pusztában, 
úgy kell az Emberfiának is felemeltetnie, 
hogy aki hisz, annak örök élete legyen őbenne."
Jn 3,14-15 




Csia fordításban:
"Mint ahogy Mózes is felemelte a kígyót a pusztában, 
úgy kell az ember Fiának is felemeltetnie:
 hogy örök élete legyen mindenkinek, aki hisz." 
Jn 3,14-15

Megpróbálom röviden és velősen leírni, amit gondolok. Mert meleg van.

Volt régen egy tanítás, és ehhez a fenti Igéhez ezenkívül a tanításon kívül nem hallottam más magyarázatot.

Az a tanítás a  4Móz.21,8-9 -re alapozva, röviden összefoglalva azt mondja, hogy ahogyan Mózes a rézkígyót felemelte, és arra tekintve meggyógyultak az emberek, akik a kígyómarástól megbetegedtek, úgy kell, az Isten Fiára nézni a kereszten és akkor ha hiszünk, az Isten Fiában mi is meggyógyulunk.

Na.

Az én gondolataim a következők:

1. Nézzük meg az újszövetségben a környező Igéket, miről beszél Jézus
2. Mózes hányszor emelt fel kígyót? Miből gondoljuk azt, hogy itt Jézus
     a rézkígyóra gondolt, és nem egy igazira?
     Majd javaslatot teszek egy másik Mózeses kígyóemelésre.
     Szerintem melyik ószövetségi jelenetre utalhatott itt Jézus.
3. Jézus miért mondja azt, hogy a benne hivők is kígyókat vesznek majd a kezükbe?
4. Aztán ebben a pontban egy kis további elmélkedés: Kígyó - bot; Bot - kígyó
     Pásztorbot


1. ponthoz

Más fordításokat is használok a körülíráshoz.

Vida féle fordításban, hosszabban idézve:"És ahogyan Mózes fölemelte a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának felemeltetnie,
hogy mindenki, aki hívő (hithű) lesz Benne, világkorszakra szóló élet birtokosa legyen,
mert úgy (olymódon) szereti az Isten a világot /a világrend(sz)e(r)t/, hogy az egyetlen világra jött Fiát adta, hogy mindenki, aki hívő (hithű) lesz Benne, nehogy elvesszen (elpusztuljon), hanem birtokosa legyen a világkorszakra szóló (aioni) életnek, mert nem azért küldte Isten a Fiút a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözítse (megmentse, megtartsa) a világot Általa (Rajta keresztül). Aki hívő lesz (hithűségbe jut) nem kerül ítéletre, aki (netán) nem hisz, (nem lesz hű) már ítélet alá esett, mivelhogy nem hitt (hűn) a világra jött Isten egyetlen Fiának nevében."
Jn 3,14-18


Czeglédy féle fordításban az idézet Ige előtti szöveg:
"Bizony, bizony mondom neked: azt hirdetjük, amit tudunk, és arról teszünk bizonyságot, amit láttunk; de a mi bizonyságtételünket nem fogadjátok el.
Ha földi dolgokról szóltam nektek és nem hisztek, mimódon hisztek, ha a mennyeiekről szólok nektek?
És senki sem ment fel a mennybe, csak az, aki a mennyből szállott alá: az Ember Fia, aki a mennyben van."
Jn 3,11-13

Az Ember Fia, aki a mennyben van!


Senki sem ment fel a mennybe, csak az, aki a mennyből szállott alá: az Ember Fia, aki a mennyben van.

Itt aláhúzom, hogy jelenidő.
Jézus, amikor Nikodémussal beszél még nem halt meg (nem feszítették keresztre) és nem támadt  fel.
Ha Jézus itt a jövőre beszélt volna a jövő olvasóinak mondván, hogy Ő most van Mennyben az is megállná a helyét, természetesen, de itt ragaszkodjunk a korhű eseményhez, tehát itt Nikodémusnak mondja, hogy Ő a Mennyben van, éppen most is. Tehát, amikor beszél Nikodémussal.

Ez is megállja helyét, kedves olvasó?

Miről beszél Jézus Nikodémusnak?
Tekerjük még előrébb a történetet:


Csia fordításban:
"Volt a farizeusok közt egy ember, a neve Nikodémus, ki elöljáró volt a zsidóknál.
Ez Jézushoz ment éjjel, és megszólította: „Rabbi, tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítónak! Hiszen senkinek sincs hatalmában, hogy ezeket a jeleket tegye, csak ha Isten van vele.”
„Bizony, bizony, ezt mondom neked - felelte neki Jézus -, hogy senki sem láthatja meg Isten királyságát, ha felülről nem születik.
„Hogy születhetik egy ember, ha vén - kérdezte tőle Nikodémus. - Vajon bemehet-é az anyja méhébe, és másodszor születhetik?”
Jézus ezt felelte: „Bizony, bizony, azt mondom nektek, hogy ha valaki vízből és Szellemből nem születik, nem mehet be Isten királyságába. Ami húsból született, az hús, és ami Szellemből született, az szellem. Ne csodáld, hogy azt mondtam néked, hogy felülről kell születnetek.
A Szellem oda fúj, ahová akar. Hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hová megy: így van mindenkivel, aki Szellemtől született.”
Nikodémus megszólalt, és megkérdezte: „Hogy történhetnek meg ezek?”
„Te Izrael tanítója vagy - felelte Jézus -, és nem tudod ezeket?"
Jn 3,1-10

Tehát Jézus a Szellemtől, felülről való születésről beszél Nikodémusnak.
Majd elmondja, hogy Ő már felülről megszületett, mert senki nem mehet a Mennybe, csak aki onnan jött, vagy onnan született. Ő azt  mondja, és az Igéből megáll, hogy Ő maga Istentől született. (nem teremtetett, hanem született).
Azt mondja magáról Jézus, hogy Ő a Mennyből, az Atyától jött. És ezért megy oda vissza Hozzá, de már most - tehát miközben Nikodémussal beszél - már most a mennyben van!
És mindaz, aki Istentől születik, felülről, Szellemtől születik, ugyanígy megy az Atyához. De már - földi élete során, ahogyan Jézus - a mennyben van!

Erről is beszélt Jézus:

"Azt sem mondhatják: Íme, itt, vagy íme, ott van! 


- Mert az Isten országa közöttetek van!"
Lk 17,21

Keresztelő János, is felismerte Őt, hogy a Mennyből jött. És azt mondta a hallgatóságának: "ti viszont nem ismeritek fel Őt, és nem fogjátok felismerni, hogy Ő a Mennyből jött, a Mennyben van és a Mennybe megy.'

"János így válaszolt nekik: "Én vízzel keresztelek. De közöttetek áll az, akit ti nem ismertek,..."
Jn 1,26

Jézus a világ világossága.
Ő magáról sokszor tett bizonyságot, de tett róla az Atya is.


"Jézus ezt mondta nekik: "Még egy kis ideig közöttetek van a világosság."
Jn 12,35

De mindazok a világosság részei, akik hisznek Őbenne, csillagok.

Ezért Jézus, sok mindennel felruházta a híveit, de a legfontosabbakkal:

"Íme, hatalmat adtam nektek, hogy kígyókon, skorpiókon tapodjatok, és az ellenség minden erején, és hogy semmi se árthasson nektek."
Lk 10,19

Ez egy nagyon fontos Ige.
Itt taposásról van szó.
De egyszer beszél Jézus valami másról is, a híveivel és a kígyóval kapcsolatban:

"kígyókat vesznek kezükbe, és ha valami halálosat isznak, nem árt nekik, betegre teszik rá a kezüket, és azok meggyógyulnak."
Mk 16,18

Bennem az a kérdés kedves Olvasó, miért kellene nekem kígyót fogni a kezembe?
Őszintén!?
Belegondoltál már ebbe?

Én láttam élőben többször kígyót, nem csak vízisiklót. Eszembe se jutott megfogni a farka végét!
Ásóért mentem és segítségért, hogy valakivel legyőzzem, összevagdossam és elássam jó mélyre.

Na, ja,
de térjünk vissza az eredeti igénkre:


"És ahogyan Mózes felemelte a kígyót a pusztában, 
úgy kell az Emberfiának is felemeltetnie,
hogy aki hisz, annak örök élete legyen őbenne."
Jn 3,14-15



2. ponthoz

Miért emelte fel Mózes a kígyót a pusztában?

Én itt ennél az Igénél nem a rézkígyós jelenetre, hanem a csipkebokros kígyós jelenetre gondolok.

Amikor Isten megkérdezte Mózestől: 
- Mi van a kezedben?
- Egy bot - felelte ő. (Én úgy fordítanám: csak egy bot)
- Dobd a földre! - mondta az ÚR.
Amikor a földre dobta, kígyóvá vált, és Mózes elfutott előle.
Azután azt mondta az ÚR Mózesnek:
- Nyújtsd ki a kezedet, és ragadd meg a farkánál!

Mózes kinyújtotta a kezét, és megmarkolta, az pedig bottá vált a markában.

(2 Móz 4,2-4)

Milyen bot?

Mózes kezében pásztorbot volt? Hogy került a kezébe?
Az igéből kiderül. 2Móz 3,1. Juhokat pásztorolt
Amikor eljutott egy hegyhez, vagyis Isten hegyéhez a Hórebhez.

"Ott megjelent neki az ÚR angyala tűz lángjában 
egy csipkebokor közepéből."
3Móz 3,2



Tehát Mózes találkozik Isten angyalával.
Beszélget vele. Izrael kivezetéséről Egyiptomból.
Kezében egy pásztorbot.
Mózes Isteni küldetése ellen sorozatban kibúvókat keres, ő nem megy.
Nem vezeti ki Izraelt Egyiptomból.

Nézzük csak ezt a botot.
Ugyanarról a botról van végig szó.
Isten parancsára ledobja a földre.
Kígyóvá lesz.

Mózes elfut.

Természetes. Teljesen természetes, elfut.
("A kígyó pedig ravaszabb volt minden mezei állatnál, amelyet az ÚRisten alkotott." 1Móz 3,1)




Ekkor azt mondja Isten nyújtsd ki a kezed, hogy megfogd a farkánál.




Jézus is erre a jelenetre gondolt volna, amikor azt mondta, hogy akik Őt követik, kígyókat vesznek a kezükbe?

Minek? (Mert az a botod?)

Miért mond ilyet Mózesnek Isten?

Mózes miért nem értetlenkedik?

Te miért nem értetlenkedsz? Ha Jézus mondja, hogy kígyót veszel a kezedbe.

Minek nyújtsam a kezem egy kígyó felé, minek vegyem a kezembe? Nem elfutnom kellene?
Csak gondolkozz, egyszerűen: logikusan.


3. ponthoz


Testvérem, még sosem gondolkoztál el azon, hogy Jézus miért mondja neked, hogy kígyókat veszel a kezedbe?

És akkor mi lesz?
Minek vegyél kígyót a kezedbe?

Megmondom.
Nyújtsd csak arra a kezed, nem fog ártani a kígyó neked, Jézus mondta, ha kezedbe veszed bottá lesz.
Tudod milyen bottá?

Igen, jól kapizsgálod, Pásztorbottá.
Már nem állatok, hanem emberek pásztorolásához, ami által kivezeted őket Egyiptomból!
Ez már az isteni küldetésed.

Ha megfogtad a kígyót, a farkánál, képes leszel embereket pásztorolni, Istenhez, a Pusztán át.


4. ponthoz

És végül mi lesz a kígyóval?

Vagy eltaposod, (1Móz3,15)
Vagy bottá lesz.

Nincs több variáció.

Ez volt a bűn.
És mindaz, amit a kígyó a bűnben jelentett az életünkben.

Jézus átokká Kígyóvá lett helyettünk/értünk a kereszten. (2Kor5,21)
De viszont nem csak halott, feltűzött, mozdulatlan:
Hanem Élő! Amely bottá lesz kezedben.
Mert igaz: Jézus benned, mozdulatlan megváltó, szabadító: Halott Rézkígyó
- de Élő Messiás, gyógyító, vezető, tanító is: Élő Pásztorbot.

Uralkodik
Vezet. 
Irányt mutat.
És terelget.

Tehát összegzés, ki fogja felemelni a Pusztában a kígyót? és kinek a kezében lesz Pásztorbottá?
Azokéban, akik Felülről, Szellemtől születtek.
Akik már most a Mennyben vannak.

Tehát mit jelent, hogy az Emberfia úgy emeltetett fel, mint Mózes kezében a kígyó?

Azt, hogy Ő vezet téged.
Minden időben!

Jézus, pásztorbotot adott a kezedbe, a legyőzött kígyó képében.
Minden hatalom a tiéd, amit csak kérsz, teljesíti Istened.

Nemcsak tégedet mentett meg, gyógyított meg és vezetett, de te is mentesz majd, gyógyítasz és vezetsz embereket, Jézus Által az Istenhez. A Pusztán át, Kánaánba... Egyiptomból.




Ha pedig elfelejtené a néped útközben mit is jelent ez?
Akkor feltűződ nekik egy botra a kígyót, hogy összegezve emlékeztetőül lássák: milyen - isteni - hatalom van - tartasz - a kezedben. /Tartotok a kezetekben, akik hisztek, az Isten Fiában./



"Mindenki akit megmart a kígyó, életben marad, ha föltekint arra."
4Móz 21,8

Nemcsak egyszerű bot.
Nemcsak legyőzött kígyó
PÁSZTORBOT

"hogy örök élete legyen mindenkinek, aki hisz"


Nincsenek megjegyzések: