"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2011. augusztus 27., szombat

Ruth története

A hétről.

Egész héten nagyon meleg volt, de nem engedtem munkatempómból. Minden munkát elvégeztem, amellyel a gondozottaim megbíztak. C. bácsit is betoltam a Máltába, a legnagyobb hőségben. A sétát meglepően jól bírtuk, mind a ketten. C. idős bácsi két lábát egészségügyi okokból le kellett vágni, ezért kényszerült tolókocsiba.
Miután fél kettő fele végeztem, haza siettem, hogy ebédet vigyek fiamnak. 20 percet sétáltam a tűző napon. Ezen közben járt az agyam. C. bácsi utolsó gondolatán, ahogy a kőfeszület előtt elhaladtunk és félhangosan orrá alá mondta: "Jézus Krisztus segíts meg!" Ennek apropóján beszélgettünk a múlton, a régmúlt vallásos munkás emberekről, akik a templom előtt tiszteletből levették kalapjukat. C. bácsi kényszermunkatáborban dolgozott 20 évig. Bányában. Az egyik lábát itt vesztette el egy robbanás során. Rettenetesen gyűlöli a kommunistákat, de ugyanilyen gyűlölettel a pedofil papokat is. Egyenes ember. Bűn és bűn között nem tesz különbséget, mindegy ki által történik.
Azt mondta a tűző nap neki nem probléma, volt szőlőjét, hajnali öttől kapálta, délig egy liter bor segítségével. Talán még örült is, hogy ilyen melegben újra megpróbálhatta fizikai erejét.
Ahogy sétáltam haza felé, a kis erdő, és a kistó környékén, számomra is előjöttek a régi emlékeim.
Megtérésem ideje, amikor akkori barátnőmmel sétáltam itt. A nyárfák csendes hangulata. Nyárfákról mindig ő jut eszembe, és megtérésem ideje. Az elragadtatás, ahogy egy hasonló forró napon itt sétálgatva azt nézegettük hová tűntek az emberek. Talán már megtörtént az elragadtatás? Annyit kérdezgettük egymástól, hogy szinte már mi is elhittük. Aztán megnyugodtunk, még se. Tovább beszélgettünk Isten dolgairól.


Ez a hely akármilyen prózai és kicsi, mégis szent számomra. Ennek a kistónak a partján ücsörögtünk együtt, és erősített engem barátnőm, hogy minden rendben lesz az életemben. Habár ő is nagyon aggódik értem, de úgy látja, az én életemben a problémák olyanok, mint a hegyek, magasak, de előbb vagy utóbb szép lassan megmászom.
Jól esett, hogy ezekben a nehéz próbáimban valaki mellettem állt. Hozzá tudtam futni, menekülni, vagy csak ha arról volt szó beszélgetni, imádkozni.
A múltról elmélkedtem hát. Hogy milyen gyorsan elrepül az idő. Hogy mennyire bölcsen kell igazgatni az életünket, hogy téves utak nehezebb helyzetekbe ne sodorjanak. De bennem nem az a bizonyos hurrá öröm van, tök jó mert eddig mindent simán megúsztam. Oh nem! Annyi tragédiát láttam, hogy éppen ez a hangulatom nincsen. Most csak sétáltam a forró tűző napon. Méregettem fizikai erőmet, milyen meglepően jól bírja a vérnyomásom, a lábam és a szívem. Azért öröm ez számomra, mert így tovább tudok szolgálni másokat. Hála Istennek el tudok menni C. bácsiért, és el fogom tudni tolni legközelebb is, hogy kicsit kimozduljon a négy fal közül. Hála Istennek el fogok tudni menni, minden ágyban fekvőhöz, és szobába zárt beteg emberhez, hogy elmenjek nekik a boltba, postára, bankba, vagy otthon segítsek nekik.

Másnap, csütörtökön, ugyanilyen forró napon, délután hittant tartottam, az értelmi- és mozgássérülteknek.
Ruth könyvét olvastam fel nekik. Itt tartunk éppen. Elmondtam, hogy Sámson történetéből látjuk, Isten kiválaszt embereket, ad számukra karizmát, de azok az emberek attól még nem lesznek szentek. Ugyanolyan gyarló emberek mint mi, sőt, néha nagyobb ostobaságokat tesznek mint mi tettünk volna.
Sámson az ellenség leányait szerette. Nőcsábász volt, mondanánk. Ez is lett a veszte. De bűnbánata, és megtérése, végül is lehetővé tette, hogy amiért Isten őt világra álmodta és megáldotta, azt a küldetését bevégezze. Élete végén, élete árán, több ellenségét ölte meg, mint egész életében összesen.
Ezek után tértünk Ruthra.
Először is megmagyaráztam a neveket. A neveknek mindig jelentésük van. A ti neveiteknek is - mondtam nekik. Ebben a könyvben, viszont a nevek jelentésének, a történet mélyebb  és jobb megértéséhez, különösen fontos.
Ruth = barátság, barátnő, megjelenés, szépség, látni fogjuk
Csupa pozitív, bátorító üzenet.
Anyósa neve, Naomi = szépséges, kedves, az én gyönyörűségem, örömem, kedvesem, barátságos

A történet lényege, hogy Naomi férjével, moábita földre költözik Izraelből, mert ott éhség tört ki.
Naominak két fia született, akik moábita feleségeket vettek maguknak. Tíz év együttélés után, azonban meghalt mind a két fia, és a férje is. Egyedül maradt a menyeivel. Mivel Izraelben újra volt kenyér, úgy gondolta elengedi a menyeit, és hazatér. El is indult. Ám a menyei vele tartottak. Akkor szépséges szépen megkérte őket menjenek haza, és házasodjanak újra. Ne kössék magukat ő hozzá, hiszen, még fiatalok. Az egyik menye haza is tért. Míg a másik, Ruth azonban ezt mondta.

"Ne unszolj engem, hogy elhagyjalak és visszatérjek tőled. Mert ahová te mégy, odamegyek, ahol te megszállsz, ott szállok meg. Néped az én népem, és Istened az én Istenem. Ahol te meghalsz, ott akarok meghalni én is, ott temessenek el engem! Úgy bánjék velem az ÚR most és ezután is, hogy csak a halál választ el engem tőled!" Ruth 1:16-17

 Ennek a fogadalomnak az ízét pár percig ízlelgettük. Tudjátok, hogy kinek mondta ezt? - kérdeztem. Az anyósának. Hányan tennénk ezt a fogadalmat az anyósunknak, amikor szabadon újra elmehetnénk, hogy egy másik férfit keressünk magunknak? A gyerekek értették mit mondok, nagyon tetszett nekik a történet. Tovább olvastam.
Később, amikor megérkeztek Izraelbe Naomi átváltoztatta a nevét, Márá-ra, mert azt mondta, nagyon megkeserített engem a Mindenható, egész családommal mentem el, kifosztottan hozott vissza az ÚR.
Felhívtam a figyelmet, hogy hová térnek vissza, Betlehembe. Ugye emlékeztek, hogy később Jézus Krisztus is itt született. Ruth pedig, Jézus ük-ük nagyanyja lesz. Hogyan?
Ruth nem volt izraelita származású, moábita volt, abból a népből, amelyet a próféták bűneikért különösen megfeddtek, és még Isten házába sem mehettek imádni az URat.
Ruth nem csak hitt Istenben, hanem cselekedeteivel is kimutatta hűségét, anyósához, és új Istenéhez. Izrael törvényeit elfogadta és betartotta. Amikor anyósa azt kérte tőle menjen ki a mezőre az aratók után, hogy szedegese a lehullott gabonamagokat, megtette. Amikor azt kérte, hogy feküdjön Boáz lábához, és tegyen házassági ajánlatot neki, azt is megtette.
Mondtam a gyerekeknek, látjátok milyen rafkos volt az öregasszony. Nevettek. Tudta, hogy Boáz a rokonuk, azt is tudta, hogy kötelessége feleségül vennie Ruthot, és gyermeket támasztani fiának, de tisztában volt vele, hogy mi ennek a törvényes módja, és hogy van még egy férfi, akinek előbb van joga Ruthot feleségül venni. Tehát meg kell kicsit piszkálni az ügyet, hogy valamerre elinduljanak a dolgok.
Ruth engedelmeskedett anyósának mindenben. Boáznak pedig nagyon megtetszett Ruth hite, szeretete, és hűsége. Nyilván, hogy a vének elé vitte az ügyet, és a nép törvényei szerint, törvényesen feleségül vehette Ruthot. Az ügy tehát megoldódott.

Boáz nevének jelentése = vidámság, elbizakodottság, az erősé, erő van benne, bátorság, gyorsaság, erő, elevenség, az erősség Ura
Amely szárnyai alá Ruth menekült. Később fiút szült Boáznak, akit Obéd-nak nevezték el.
Obéd jelentése = tisztelő, imádó, Jahve szolgája, rabszolga
Milyen szép. Ruth és Boáz gyermeke, akit Naomi, úgy fogadott mintha az övé lenne, úgy is mondták Izrael asszonyai, fia született Naominak, megvigasztalta gyászában.
Obéd, Isai apja volt, aki Dávid király apja lesz.

A történet nagyon szép. Főképpen, ha még arra is odafigyelünk, hogy Ruth négyszeres áldást kap a történetben.

Először anyósa:
Bánjék veled az Úr olyan szeretettel, amilyennel te bántál a meghaltakkal és velem (vö. 1,8)

Azután Boáz a későbbi férje: 

"Apróra elbeszélték nekem mindazt, amit anyósoddal tettél férjed halála után: hogyan hagytad el apádat, anyádat, szülőföldedet, és hogyan jöttél el egy olyan nép közé, amelyet azelőtt nem is ismertél. Fizessen meg tetteidért az ÚR, legyen bőséges jutalmad az ÚRtól, Izráel Istenétől, akinek a szárnyai alá jöttél oltalmat keresni." 2,11-12


Azután a nép:

"Tanúk vagyunk! Adja az ÚR, hogy ez az asszony, aki a házadba megy, olyan legyen, mint Ráhel és Lea, akik ketten építették föl Izráel házát. Gyarapodjál Efratában. Legyen híres a neved Betlehemben! Legyen olyan a házad, mint Pérec háza, akit Támár szült Júdának, annak az utódnak a révén, akit majd az ÚR ad neked ettől a fiatalasszonytól!" 4,11-12

És milyen igaza is lett ennek az áldásnak, világhírű neve lett utódjának. Jézus Krisztusnak, Ő az aki felépíti Izráel házát.

Akkor ezt mondták az asszonyok is:

"Áldott az Úr, aki nem hagyott most téged rokoni támasz nélkül! Legyen ő életed megújítója, és gondviselőd öreg korodban! Hiszen menyed szülte őt, aki szeret téged, és többet ér neked hét fiúnál." 4,14-15

És végül a törvény tiszteletéről is szól ez a történet. Arról, hogy az Ige megtartása, önmagában áldást hordozó.

"Lásd, eléd adtam ma az életet és a jót, de a halált és a rosszat is. Ezért parancsolom ma neked, hogy szeresd Istenedet, az URat, járj az ő útjain, tartsd meg parancsolatait, rendelkezéseit és döntéseit, és akkor élni és szaporodni fogsz, mert megáld téged Istened, az ÚR azon a földön, amelyre bemégy, hogy birtokba vedd." 5Móz30,15-16

"Mindezt hallva a végső tanulság ez: Féld Istent, és tartsd meg parancsolatait, mert ez minden embernek kötelessége! Mert Isten megítél minden tettet, minden titkolt dolgot, akár jó, akár rossz az." Prédikátor 12,13-14

Így jutottunk el Jézus Krisztushoz. Az Igéhez. Aki mindenben az Atya akaratát tette. Aki által, kegyelem alatt élhet a világ. Mert Ő a világ bűneiért halt meg. Isten, Fia halála által, jó indulattal tekint most a Földre. Üdvösségünk útját egészen könnyűvé tette. Aki hisz, annak örök élete van. Hit által birtokoljuk az örök életet. Jézus Krisztus váltság áldozatában való hitünk által.
Íme a kegyelem ideje, számunkra egyenes szabad út lett a Mennybe. Nem vagyunk már bűn alá rekesztve. Minden bűnünket Jézus a keresztre vitte.
Ez az a lehetőség, amelyet felismerve, Jézus képére formálódhatunk. Napról napra növekedve, egyre inkább az Ő hasonlatosságára. Az Ő Szent Lelke által, amelyet elküldött szívünkbe.

Jézus nevének jelentése: szabadító.
üdvöt hozó, üdvözítő, szabadító, megváltó, Jahve az üdvösség, a szabadítás.


Ruth könyvéből láthatjuk, hogy az Ige tiszteletének egyenes következménye a bőséges áldások, bármilyen elátkozott népből is származzunk; hogy mindenkié a kegyelem ideje, a megváltás, és a szabadság. Öröm gyúl szívünkben, hiszen láthatjuk egészen kicsi elég a mi részünkről, szabadulásunkért. Isten minden bűnünket megbocsájtotta. Isten népe is örömmel fogad magába.

A kegyelem és az üdvösség mindenkié. Vegye bárki, ingyen.

Bizton állíthatom, az értelmisérültek: megértették. Áldott legyen az Ő neve!

bogi

Kapcsolódó előadás:
http://kegyelem.net/video/eloadasok/RJ_Elni_egy_keresetbol.htm





2012. január 16. napján felmondtam a Máltában.
Okairól, helyette: 777

1 megjegyzés:

Nelly írta...

Istennek legyen hála!