"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2015. január 27., kedd

A fej


A fejről elmélkedtem.

Fej
Az ősi magyar meghatározás szerint: legkorábbi emlékünk i.sz. 1009, 1055. Jelentése 'forrás, kezdet'. Ősi, uráli szó. Alapnyelvi szójelentései még, 'valaminek a hegye, vég, határ'

A magyar nyelvben, a fejfa - temetkezési  - elnevezésének alapja, egyrészt az a tény, hogy a fejfát a koporsó fej felőli részéhez helyezik el, másrészt pedig az, hogy a sírfejfák egyik típusa stilizált emberfejet ábrázolt. A fejfa egyéb elnevezése: főtől való kő.
(annak megfelelően miből, fából vagy kőből készül)

Néhány szó, amely tartalmazza a fej szótövet: fejdísz, fejedelem, fejsze

A fej elengedhetetlen a test működéséhez.

A fizikai lefejezés, több, mint büntetés. Üzenetértéke, egy közösség megtisztítása, egy eszme végleges kiirtása. Nem kísérlet, hanem befejezett hadüzenet, a közösség tagjainak és a közösségen kívülieknek, hogy milyen fejű - eszméjű - emberekre nincs szükségük.

A fejvesztésnek van nem fizikai módja, például a kitiltás a közösségből. Eredményét, okait és célját tekintve hasonló a lefejezéshez, de a kitiltott életben hagyásával. A kitiltottat megfosztani, addigi cselekvésének körülményeitől, eszközeitől, helyétől, céljától.
A közösség célja a veszélyforrás kiiktatása,az adott veszélyforrástól véglegesen megszabadítani. A közösség szempontjából ez az aktus a 'közösségtisztítás'. Tisztán tartás.

A közösség értékeire tekintve, ezért a tisztítás is az adott közösség adott értékeihez igazodik.

A Bibliában, kevésszer találkozunk lefejezéssel.
Pl. Keresztelő Jánost fejezték le. Egy gonosz közösség, célja, hogy az adott közösségre, ne legyen több - jó - eszmei befolyása. Több, mint büntetés. Még pontosabban ez nem büntetés, ez a forrás, az Istenből való Ige megszüntetését jelentette, amelynek hatása - itt ebben a történetben - közvetlenül a királyra irányult.

Találati hely: itt


A lefejezés nem Istentől van. Kifejezetten a gonosz eszköze.

Isten a Bibliában nem fejez, és nem fejeztet le. Nem találunk erre való utalást. Isten a közösségből való végleges kizáráshoz: háború, éhség, járvány, öngyilkosság, gyilkosság, természeti katasztrófa, elűzés, kövezés.
Minden esetben fennállhat a lehetősége az életben maradáshoz, mint ahogy erre volt is példa: pl.: elűzésnél: Hágár.
Később Isten maga adja meg ezeknek az embereknek az életben maradás eszközeit. Gondoskodik róluk.

A fizikai lefejezés eszmei megfelelője a kitiltás.
Ilyenkor nem szűnik meg a közösség, sem az embert nem ölik meg, de a közösség megfosztja a közösség egy adott tagját, az addigi minden lehetőségétől, eszközétől, befolyásától, hogy az adott közösségre hatással legyen. A kitiltás több mint megszégyenítés, vagy büntetés, bár előbb annak érzékeli az áldozat. Konkrétan forrás beszüntetést jelent. A közösség számára ne legyen nyitva az az adott forrás, amit a kitiltott ember jelentett. A közösség vagy annak vezetői ezt a forrást, veszélyforrásnak érzékelik.
Ez az értékek mentén, egyetemes vizsgálattal állapítható meg, hogy a közösség számára mi az érték, aminek fényében jelent valaki veszélyforrást.
Kezdetekben a kitiltott ember -  a már közösség nélküli, fejvesztett - nem tudja, hogy miért tiltották ki, - miért fosztották meg a közlés szabadságától - nem érzékeli veszélyforrásnak magát a közösségre nézve, hiszen nem ártó, hanem jobbító - reform - szándékai voltak, amit az adott közösség számára akart átadni.

A világkorszak végén, szintén találkozunk lefejezéssel:

"Akiknek fejüket vették a Jézusról való bizonyságtételért és az Isten Igéjéért"
Jel 20,4

Fontos, hogy az adott közösség, itt most a világ minden emberét jelenti. Fontos, hogy miért vették fejüket a bizonyságtevőknek.

A lefejezés, több mint a keresztrefeszítés.
A keresztrefeszítés, kigúnyolással egybekötött kivégzési forma. (Kezdet, Alfa)

A lefejezés, - befejezett dolog - a forrás megszüntetésének végleges, szimbolikus kifejezése. (Befejezés, Omega)

A lefejezett Ige-bizonyságtévők, feltámadásuk után: "Krisztus papjai lesznek és vele fognak uralkodni ezer esztendeig." (Jel 20,6)

A fej ugyanis maga: Jézus Krisztus.
Az emberek általi végleges befejezés semmis, Istené az utolsó szó. (véglegesítés, ítélet, dicséret)

A lefejezett Ige-bizonyságtevőket azért fosztották meg fejüktől, mert "nem imádták a fenevadat, sem az ő képmását, és nem vették fel az ő bélyegét a homlokukra és kezükre" (Jel 20,4)

Az adott világközösség, egyetemes értéke, tehát a fenevad imádata, a fej megjelölés a fejjel magával (homlokukra). A kéz felszabadítása, mások fejének vételére, a közösségük megtisztítására. Abszurdum, de igaz, hogy a világ lakosságának az értékei, így a megtisztítás fogalma és módja sem, nem esik egybe, Isten értékeivel, és a megtisztítás módjával.

Az uralkodás a fejhez tartozik.
Isten ezért kifejezi, hogy az övéinek felemeli fejét, fejdíszbe öltözteti őket, fejükre koronát tesz, az Új Jeruzsálemben, amely a Mennyből száll alá (Jel 3,11-12)

Jézus Krisztus a Fej.

"Az Ő lábai alá vetett mindent", és Őt tette meg mindenek felett való fővé az egyházban, amely az Ő teste, és teljessége annak, aki teljessé tesz mindent mindenekben." Ef 1,22-23

"A Fő - Fej - tartja össze, az egész testet inak és ízületek segítségével, és őáltala növekszik az Isten szerinti növekedéssel" (Kol 2,19)

2 megjegyzés:

Nelly írta...

Tetszik az írás, köszönöm. Még sok ilyet :)

Egy megjegyzésem lenne, Isten a kizáráshoz az öngyilkosságot nem használja, egyébként sem, semmikor. Az a gonosz eszköze.

Unknown írta...

Igen, igazad van. Nehéz megfogalmazni, hogy az ember önként is elszakíthatja magát Istentől, amit Isten 'elfogad'. Az emberek gonoszságait egymással szemben 'megengedi', így adott esetben egy megbomlott elme öngyilkosságát is. Ilyen esetre gondolok, Júdásnál. Természetesen Isten egyáltalán nem büntet a kegyetlenség eszközeivel, hanem 'megengedi', hogy egymás ellen forduljanak az emberek. A lefejezésre, azonban, mint olyanra egyáltalán nem találtam a Bibliában példát, legalábbis nem emlékszem, Keresztelő Jánoson kívül. És így ezért, ez tanító példa is, hogy ez gonosz eszköze a gonoszságának legmagasabb kifejezésére, az Isten emberei - a Jó eszméinek hordozói - ellen. Talán annyit jelent, hogy Isten a lefejezést minden utálatosság felett látja.