"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2013. július 24., szerda

SZENT JÚDÁS TÁDÉ APOSTOLRÓL


Egy kis összeállítást csináltam.
Készülvén a 'nagy találkozásra' és a születésnapomra.
Táddeusról.
Ki vagy Táddeus?!


---

'Szent Júdás Tádé' - így a teljes neve - egyike volt a 12 apostolnak. E nagy méltóságon kívül még rokoni kötelék is fűzte őt az Úr Jézushoz. Szent Tádénak anyja Mária Kleofe volt; aki közeli rokona, valószínűleg unokatestvére volt Máriának, Jézus anyjának. Ez a Mária Kleofe ott állott a Fájdalmas Anya mellett Jézus keresztjénél és segített az Üdvözítő halott testét is sírba helyezni. Tádénak apja pedig Kleofás volt, akit a hagyomány Szent József testvérének tart. Tádé testvérei voltak: az ifjabbik Jakab apostol, Simeon és József, akiket a Szentírás is az Úr Jézus rokonainak említ.

 Szent Júdás Tádé, avagy Taddeus Júdás (evangéliumokban), az apostolok egyike, egy bizonyos 'Jakab fia'. (Lk 6,16; Csel 1,13)  A Taddeus melléknév talán a héber taddai ('bátor') szóból ered. Nevének említésén kívül semmit nem közölnek Taddeusról a kánoni iratok.

Jacobus de Voragine Legenda Aurea c. középkori gyűjteménye szerint Tamás apostol elküldte őt Abgar edesszai királyhoz, aki korábban Jézussal levelezett, s ő a királyt kigyógyította leprájából, Jézus levelével érintve az arcát. Prédikált és térített Mezopotámiában, majd Egyiptomban, itt Simonnal (kaananita v. máshol a Zélótának nevezett) együtt.

Fiatal koráról keveset tudunk. Valószínűleg többször találkozott az ifjú Jézussal. Felnőve abban a nagy kiváltságban részesült, hogy Üdvözítőnk tanítványai, majd pedig apostolai közé hívta őt.

A Szentírásban is szerepel neve. Amikor ugyanis Üdvözítőnk halála előtt búcsúbeszédét tartotta, Szent Tádé felvetette a kérdést, hogy miért nem lép fel Jézus mint a messiási birodalom vezére az egész nép előtt és miért csak az apostoloknak nyilatkoztatja ki közelebbről magát? Jézus feleletében elhárította ezt a kérdést és a Messiás országáról mint Isten szeretetének birodalmáról szólt hozzá.

"Így szólt Júdás, de nem az Iskáriótes: 
"Uram miért van az, hogy nekünk akarod kijelenteni magadat, 
és nem a világnak?" 
Jézus így válaszolt: 
"Ha valaki szeret engem, az megtartja az én igémet; 
azt pedig az én Atyám is szeretni fogja, 
és elmegyünk hozzá, és szállást készítünk magunknak nála." 
Jn 14,22-23

Üdvözítőnk mennybemenetele után Szent Tádé Judeában és Szamáriában, majd pedig Szíriában, Mezopotámiában, Örményországban, sőt még Arábiában is hirdette az evangéliumot. A 62-ben visszament Jeruzsálembe, hogy részt vegyen fivére, az ifjabb Jakab utódjának megválasztásánál, aki mint Jeruzsálem püspöke vértanúhalált szenvedett. Ez alkalommal másik testvérét, Simont választották meg püspökké. Tíz esztendeig maradt itt és segített fivérének az evangélium terjesztésében.

 Buzgólkodásukat az Isten kegyelme kísérte és igen sokan megtértek.

Barodach hadvezér előtt megszégyenítették annak jósait, majd téríteni mentek. Ez a siker kihívta a hit ellenségeinek gyűlöletét, egy bálvány lerombolása miatt a szentély főpapja mindkettőt karddal megölte (más legendák szerint bunkósbottal és fűrésszel. Simont darabokra fűrészelték, Szent Tádét pedig bunkóval agyonverték). A középkori ábrázolásokon Taddeus általában Simonnal együtt látható, az ő attributuma a bunkósbot, Simoné a fűrész.

Szent Tádé holttestét Babilonba vitték és ott a tiszteletére emelt templomban helyezték el. Később visszavitték Jeruzsálembe, ahonnét Nagy Károly Toulouse-ba, Franciaországba szállíttatta el. Végül Rómába került a holttest, ahol a Szent Péter templomban őrzik ma is.


Ünnepe és ábrázolása


Szent Tádé ünnepét október 28-án ünnepli a Katolikus Egyház. (Névnapi ünnepe: július 26.) A képeken Szent Tádét egyik kezében doronggal vagy lándzsával, a másikban pedig kicsiny, mellére szorított képpel ábrázolják, amelyen az Üdvözítőt láthatjuk. A dorong azt mutatja, hogy Tádét bunkóval verték agyon vértanúhalálakor. A kép pedig egy legendára utal, amely szerint Szent Tádé Abgarus edesszai királyt egyszer az Üdvözítő képével ajándékozta meg és a király e kép érintésére leprájából kigyógyult.


Szent Tádé a reménytelenek közbenjárója


Szent Tádé tisztelete a legrégebbi időkből származik. Különösen Keleten, az örmény katolikusok fordultak gyakran hozzá. Hiszen Ők tőle ismerték meg Krisztus tanítását és apostoluknak tisztelik. Nyugaton Szent Bernát terjesztette tiszteletét. Állandóan magánál hordta Tádé apostolnak egy kicsiny ereklye-darabját és meghagyta, hogy halála után helyezzék azt mellére és vele temessék el. Szent Brigitta volt a másik szent, aki buzgón terjesztette Szent Tádé tiszteletét, akinek személyére egyik látomásában maga az Üdvözítő hívta fel a figyelmét. Hazánkban Bécsből terjedt el tisztelete. Itt ugyanis az újkornak modern apostola, Hofbauer Szent Kelemen buzdította lelki gyermekeit Szent Tádé tiszteletére. Példáját követték azután a bécsi jezsuiták is, akiknek minden templomában ott van a nagy közbenjárónak a képe.


Szent Júdás Tádé attributumai:


fejsze,
alabárd,
kard v. kő,
bot (részben vándorlásaira, részben vértanúságára utalva),
könyv,
arc (Krisztus képmása) képen v. lepelen. (Nem emberi kéz által készített Krisztus arcképmás)

 http://www.parochia.hu/1oldalelemek/Gondolatok/Krisztus_nem_kezzel_alkotott_kepmasai.htm

Szt. Tádé a kőművesek, tímárok, vésnökök védőszentje. Valamint a szorongatott helyzetben lévők, és kétségbeesettek patrónusa.

---

Miközben ehhez a bejegyzéshez gyűjtöttem, mesteremberek éppen vésték a falamat.

A műhold kép felülről, a tetőnk:





A világosbarnás részen, felül a fehér tető alatt, kezdődik a szem, orr, lejjebb száj. Az a barnás rész, ahol a szem, orr, száj van, a mi tetőnk.
Szerintem tisztán kivehető egy arc. Mosolyog.
Az arc, itt jobb oldalra a valóságban Kelet felé néz.

Miután megnéztem, hogy Taddeus, attributuma az arc, Krisztus képmása, ami nem kézzel alkotott módon jelenik meg (magyarul nem festik, formázzák, hanem 'véletlenül' vetül). Elgondolkoztunk. Valamint, az is érdekes, hogy itt az arc Kelet felé fordul, ahogy Táddeus is Keletre ment hirdetni az Igét.

Az álmom, amit álmodtam, arról szólt, hogy egy felújított épületben vagyok, valójában a régi rendelő volt, a fülészet. Ott Márta és 'Jakab fia' dolgozott.
Márta nagyon elfoglalt volt, telefonált.
'Jakab fia' mondta nekem, hogy menjek fogjak ki egy professzort.
Négy horgász bot volt egymással vízszintesen felállítva, készen voltak, választhattam.
De nekem nem kellett egyik se, odamentem 'Jakab fiához', egy másikat kérek.
Akkor kezembe adott egy kétrészes pergető botot, még az orsó se volt rátéve, azt is külön adta.
Akkor elmentem a mellékhelyiségbe, és láttam, ilyen helyen még nem is voltam, űrtisztaságú volt.
Az ajtót azonban valamiért nem bírtam becsukni, féltem, hogy beragadok.
Akkor 'Jakab fia' rámnyitott, és sietettet, hogy menjek már, nincs idő.
Akkor hárman, férjem, testvérem és én egy tó parton lettünk, ahol régen sok víz volt, Öböl volt, hajókkal, de most már semmi víz, alig volt az alján, meredek volt a part.
Én meg sóhajtoztam, hogyan fogunk innen kihúzni egy professzort, halat se fogunk.
Pedig én kettőt ígértem 'Jakab fiának'.

--

A valóság:
nem akartuk felújítani a fürdőszobát, de sajnos meg kellett tenni.
A felújítás, holnapra lesz kész (július 25-re), ez éppen Jakab napja.

Utána néztem, hogy ki 'Jakab fia', és láttam Táddeus, annak nevenapja, viszont pont július 26-ára esik, az én születésnapomra.
Az én születésnapomon, valaki jönni fog?
Táddeus? és rámnyitja az ajtót, hogy most már siessek?

És a meglepetés!
A fürdőajtót tényleg nem bírjuk még becsukni, nem lesz kész a születésnapomra. Mert szorul, majd hívunk egy asztalost... Tehát akárki jön, valóban rám tudja nyitni az ajtót Táddeus napján!

---

Még egy adalék.
2007. július 26-án is álmodtam.
Akkor álmodtam, hogy szétverik a kertemet botokkal, benne minden gyümölccsel.

Táddeust egy bottal verték agyon.

A bot még előjött egy másik álmomba. Sőt ezen a nyáron a valóságban is rengetegszer került a kezembe a valóságban is pálca, bot, karó... újra és újra emlékeztetett arra az álmomra, hogy visszahozzák nekem majd a botomat.
Azért kezdtem foglalkozni, Mózes botjával is, itt a blogomon.

Azt az álmomat, amiben visszakapom botomat, majd legközelebb írom le. Várjunk még egy kicsit. Az is felettébb érdekes.

---

Szóval, Táddeus: bot és arc! Valamint fürdőszoba, fülészet.

Egyébként észrevettem, hogy valami oknál fogva a füleimmel néhány hete felettébb tisztán hallok!
Igen szemfüles lettem!
Ezek az álmok, egyre inkább valósággá lesznek.

Oda kell figyelni rájuk.

Nincsenek megjegyzések: