"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2012. november 8., csütörtök

A békeáldozat



Békeáldozat


     A békeáldozat teljesen önkéntes volt. A képviselet és az engesztelés elemeit ugyan ebben is megtaláljuk, de itt az áldozati hús elfogyasztásán van a hangsúly (3Móz 3,1-17; 7,11-34; 19,5-8; 22,21-25). Ez az Isten és ember közötti élő kapcsolatra, közösségre utalt.


Huha, erről nincs kép! Legyen ez?

Az Isten és ember közötti kapcsolatot
nem lehet képileg megjeleníteni.
Itt van az, amikor az ember elér a határaihoz.

Vagy, megjeleníthetjük egy nagy lakoma képével:



     Meghívott barátok és családtagok is részesülhettek az áldozati húsból (5Móz 12,6-7, 17-18). Tekintettel arra, hogy ez önkéntes áldozat volt, madár kivételével bármilyen tiszta és ép állat bemutatható volt, nemre és korra való tekintet nélkül. Az áldozat megölése, és az engesztelésül történő vérhintés után az állat kövérjét az oltáron elfüstölték. Amikor az áldozatot bemutató szertartáson felemelte az áldozat combját és szegyét, az áldozó pap ezeket a darabokat átvette és Istennek ajánlotta. A maradék hús szolgált ünnepi lakomául az áldozó és meghívott vendégei számára. Ez az örömteli együttlét az Isten és ember közötti örömteli közösségre utalt.

     Háromféle békeáldozat volt az áldozatot bemutató szándékától, indítékaitól meghatározottan. Ha váratlan, vagy meg nem érdemelt áldás iránti köszönetet akart az kifejezni, úgy hálaáldozatnak nevezték. Ha az áldozat fogadalomtétellel volt összekötve, azt fogadalmi áldozatnak nevezték. Ha az csupán az Isten szeretete iránti köszönet kifejezése volt, önkéntes áldozatról beszéltek. A hálaáldozat egynapos volt, míg a másik kettő két napig tartott, a harmadik nap minden maradékot el kellett füstölögtetni. Ilyen módon élvezhették a zsidók az Istennel való szövetségi kapcsolat gyakorlati áldásait.




Nincsenek megjegyzések: