"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2011. szeptember 20., kedd

Isten nevei: Mindenható Isten - 5. rész

Mindenható Isten
/AL SADJ - Él saddáj - Él-Saddaj/

Héberül Saddai; pontos jelentése nem ismeretes; gyakran található Isten megjelölésére az ÓSZ-ben.
Ezt a nevet az ősatyák használták, Mózesig.

"Azután beszélt az Isten Mózessel,
és azt mondta neki:

Én vagyok az ÚR!
Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak
úgy jelentem meg,
mint mindenható Isten,
(AL SADJ - Él saddáj - Él-Saddaj)

de azon a néven, hogy az ÚR,
(JHWH, v. JHVH, Jahve v. Jehova, pontos kiejtése nem ismert
jelentése: Vagyok aki vagyok. A Vagyok.
Aktív létezést kifejező létige)
nem voltam ismert előttük."
2Móz 6,2-3

Noha Saddai később is használatos, Jób-, Ruth könyvében, a prófétáknál, de nem annyira erőteljesen van jelen a Biblia könyveiben, mint az ÓSZ elején, és az ÚSZ-ben a Jelenések könyvében, a Biblia utolsó könyvében. A név ilyen használata, hogy tehát a Biblia elején és végén szerepel, ebben a módjában rendkívüli, szép, megható, figyelemfelkeltő, és tanulságos, hogy Isten itt ezzel azt fejezi ki, hogy Ő, mint a Mindenható: az első és az utolsó. Valamint, hogy Ő, mint a Mindenható, a kezdetekkor - az ősatyáknál - a lágyan, finoman érkező barát, a végnél pedig, mint búsúlt, haragos bosszúálló. De, ugyanaz az Isten!
Kezedetben,  és az idők végén is, diadalmas, felséges, és győztes, valamint mindenható. Uraknak Ura, Királyok Királya.

Felsorolásomból kiemelném az utolsó igét:
"Nem láttam templomot..."

Ez a név Isten lényegi ismertetőjele, amely kimondja: Ő mindent megtehet, amit elhatározott.

***

"Amikor Abrám kilencvenkilenc éves volt,
megjelent Abrámnak az ÚR,
és ezt mondta neki:
Én vagyok a mindenható Isten.
Járj énelőttem, és légy feddhetetlen!"
1Móz 17,1

"Van-e valami lehetetlen az ÚR számára?"
1Móz 18,14

"A mindenható Isten pedig áldjon meg,
szaporítsa és sokasítsa meg utódaidat,
hogy népek gyülekezetévé váljanak."
1Móz 28,3

"Én vagyok a mindenható Isten!
Szaporodjál, és sokasodjál!
Nép, sőt népek gyülekezete származik tőled,
és királyok sarjadnak ágyékodból."
1Móz 35,11

"Adja a mindenható Isten,
hogy az az ember irgalmas legyen hozzátok"
1Móz 43,14

"Ezt mondta Jákób Józsefnek:
A mindenható Isten megjelent nekem Lúzban,
Kánaán földjén, megáldott engem"
1Móz 48,3

"Így szól Bálám, Beór fia,
így szól az a férfi, kinek megnyílt a szeme,
így szól, aki hallja Isten mondásait,
aki látja a Mindenhatótól kapott látomást
leborulva, de nyitott szemekkel."
4Móz 24,3-4

"Bizony boldog az az ember,
akit Isten megfedd!
A Mindenható fenyítését ne vesd meg!"
Jób 5,17

"Baráti szeretetre van szüksége a szenvedőnek,
ha elhagyta is a Mindenható félelmét."
Jób 6,14

"Meghamisítja-e Isten a jogot,
elferdíti-e a Mindenható az igazságot?"
Jób 8,3

"Ha te az Istent keresed,
és a Mindenhatóhoz könyörögsz,
ha tiszta és becsületes vagy,
bizonyosan őrködik fölötted,
és békés otthont ad igazságodért."
Jób 8,5-6

"Használhat-e az ember Istennek?
Hiszen csak önmagának használ az okos.
Mi öröme telik a Mindenhatónak abban,
hogy te igaz vagy?
Van-e haszna abból,
hogy te feddhetetlenül élsz?"
Jób 22,2-3

"Légy bizalommal Istenhez,
békülj meg vele,
mert ennek jó eredménye lesz.
Fogadd el szájából a tanítást,
és szívleld meg mondásait!
Ha megtérsz a Mindenhatóhoz,
felépülsz,
és eltávolítod az álnokságot sátradból.
Porba dobod az aranyat,
patak kövei közé az ófiri aranyat,
és akkor a Mindenható lesz az aranyad
és válogatott ezüstöd.
Akkor majd a Mindenhatóban gyönyörködsz,
és arcodat Istenhez emeled.
Ha könyörögsz hozzá, meghallgat,
te pedig teljesíted fogadalmaidat.
Ha valamit elhatározol, meglesz,
világosság ragyogja be utadat.
Ha megaláztak, mondd azt,
hogy gőgös voltál,
mert azon segít Isten, aki lesüti a szemét.
Még azt is megmenti,
aki nem ártatlan,
mert ha tiszta lesz a kezed,
megmenekülsz."
Jób 22,21-30

"Csak a lélek az a halandóban,
a Mindenható lehelete,
ami értelmessé teszi."
Jób 32,8

"Engem Isten Lelke alkotott,
a Mindenható lehelete éltet."
Jób 33,4

"Távol van Istentől a bűn,
és a Mindenhatótól az álnokság."
Jób 34,10

"Bizonyos, hogy Isten nem követ el törvénytelenséget,
és a Mindenható nem ferdíti el az igazságot."
Jób 34,12

"A Mindenhatót nem tudjuk megtalálni,
hatalma fenséges.
A jogot és a teljes igazságot
mégsem nyomja el.
Azért félik őt az emberek,
mert rá sem néz azokra,
akik bölcsnek tartják magukat."
Jób 37,22-24

"Aki a Felséges rejtekében lakik,
a Mindenható árnyékában nyugszik,
az ezt mondhatja az ÚRnak:
Oltalmam és váram,
Istenem, akiben bízom!"
Zsolt 91,1-2

"Jajgassatok, mert közeledik
az ÚR napja,
a Mindenható pusztításaként jön el."
Ézs 13,6

"Jaj, micsoda nap!
Közel van már az ÚR napja,
pusztulás jön a Mindenhatótól!"
Jóel 1,15

"A kerúbok szárnyainak zúgása elhallatszott a legszélső udvarig,
mintha a mindenható Isten hangja szólt volna."
Ez 10,5

"Mert az Istennek semmi sem lehetetlen."
Lk 1,37

"Atyátokká leszek, ti pedig fiammá és leányaimmá lesztek,
így szól a mindenható Úr."
2Kor 6,18

"Én vagyok az Alfa és az Ómega így szól az Úr Isten,
aki van, és aki volt, és aki eljövendő: a Mindenható."
Jel 1,8

"A négy élőlény, amelynek egyenként hat szárnya volt,
körös körül és belül tele volt szemekkel, és szünet nélkül,
éjjel és nappal ezt mondta:
"Szent, szent az Úr, a mindenható Isten,
aki volt, és aki van, és aki eljövendő!"
Jel 4,8

"Hálát adunk neked, Urunk,
mindenható Isten,
aki vagy, és aki voltál,
hogy kezedbe vetted nagy hatalmadat,
és uralkodsz."
Jel 11,17

"És énekelték Mózesnek, Isten szolgájának énekét
és a Bárány énekét:
"Nagyon és csodálatosak a te műveid,
mindenható Úr Isten,
igazságosak és igazak a te utaid,
népek királya."
Jel 15,3

"Mert ördögök lelkei ezek, akik jeleket tesznek,
és elmennek az egész földkerekség királyaihoz,
hogy összegyűjtsék őket a mindenható Isten
nagy napjának harcára."
Jel 16,14

"És hallottam valami nagy sokaság hangját,
mely mintha nagy vizek zúgása és erős mennydörgés hangja volna:
"Halleluja, mert uralkodik az Úr, a mi Istenünk, a Mindenható!"
Jel 19,6

"Szájából éles kard jött ki, hogy megverje vele a népeket:
mert ő vasvesszővel fogja pásztorolni őket,
és fogja taposni a mindenható búsult haragjának borsajtóját."
Jel 19,15

"Nem láttam templomot, a városban,
mert az Úr, a mindenható Isten
és a Bárány annak a temploma."
Jel 21,22


Nincsenek megjegyzések: