"Mert minden ember, akit megsértettünk és megbántottunk, egy azok közül, akiket Jézus testvéreinek nevezett. Amit pedig ellene követtünk el, azt Isten ellen követtük el. Minden ember a Krisztus testvére."

2010. október 15., péntek

A Pusztában 2.

Közösség. Mit jelent közösséget vállalni egymással? Örök téma, több oldalról lehet megközelíteni. Lehet egyszer társadalmi oldalról, mi a nemzetközösség? Lehet személyes kapcsolatokban, mikor két ember összeköti az életét, szövetségre lép. És lehet hit szempontjából. Ahol közösségbe az emberek hitelvek alapján rendeződnek össze. Közös hitelvek, közös megvallások, amelyek eggyé tesznek összejáró embereket. Együtt gyakorolják a hitüket templomokban, gyülekezetekben, vagy éppen ahol összejönnek és együtt hoznak áldozatokat egymásért. Közösségben élni jó. Általában, az emberek választanak maguknak közösséget, valamilyen szempontok szerint. Éppen úgy ahogy házastársat is választanak. Döntések nagyon egyediek, szubjektívek, sok tényező hat arra, ki miért hova kerül. Általában vagy jól érzi magát a közösségében, vagy kevésbé jól. Vagy tudatosan éli meg, vagy kevésbé tudatosan. Lehet valaki úgy egy közösségben hogy nem is hisz azokban a hitelvekben, amit közösen megvallanak, mégis önként tagja. Sok oka lehet miért.
Lehet, hogy valaki beleszületett egy közösségbe, pl. mohamedán, vagy keresztény. Vagy később választja. Kitér előző hitközösségéből. Vagy egyáltalán nem is volt örökölt közössége. stb-stb.
Mindegy is, ki miért hova kerül.
Általában azon is szoktak vitázni, hogy melyik egyház vagy hitközösség üdvözít. Emberek egy csoportja közösségként összejön és hamar eljutnak oda, hogy csak az ővéké az üdvözítő. Teljesen mindegy, hogy milyen alapra építve jelentik ezt ki. A katolikus közösség, olyan alapra, hogy Jézus, Péternek mondta, te vagy a kőszikla, és nálad van az oldás és a kötés hatalma. A közösség tehát megfogta Pétert, egy zsákba gyömöszölték és a mai napig a Vatikánban őrzik. Így lehetséges, hogy szerintük a katolikus egyház az üdvözítő. Mások - a zsákban rakoncátlankodó Péter helyett - egyszerűbb eszközöket választottak, a Biblia igéire hivatkoznak, hogy ővék az üdvözítő közösség. Megint mások még ennyire se mennek, azt mondják: csak.
Persze most kissé cinikusra fogtam, de te jól tudod mennyit vívódva tanultam meg, mi is az a szekta-gondolkozás. Azaz, amikor egy közösség egyedül, önmagát jelöli meg üdvőzítő igazság hordozójaként. És ez igaz a nagy történelmi katolikusokra és a legkisebb protestáns gyülekezetekre egyaránt.
Hogy mennyire nem a levegőbe beszélek és a saját bőrömön tapasztaltam meg a szekta-gondolkodás hatásait azt te jól tudod.

Két dolog csapott össze lelkemben. Vajon egy közösség tart-e meg, és üdvözít, vagy Jézus Krisztus? Miért van kényszer az emberekben, hogy vallást hozzanak létre? A közösségen keresztül tartozunk Jézus Krisztushoz, vagy önmagukban is Vele közösségben vagyunk? Melyik közösségben lévők tehát a testvéreim (katolikusok, protestánsok, esetleg a krisztushívő zsidók)?
Nálam nagyon egyszerű szempont alapján dől el, hogy valakit keresztény testvéremnek mondjak:
     Aki Krisztusnak (Megváltónak) vallja Jézust, az üdvözül. - Ennyi.

"vegyétek tudomásul valamennyien, Izrael egész népével együtt, hogy a názáreti Jézus Krisztus neve által, akit ti megfeszítettetek, akit Isten feltámasztott a halálból: őáltala áll ez előttetek egészségesen. Ez lett a sarokkő, amelyet ti, az építők, megvetettetek, és nincsen üdvösség senki másban, mert nem is adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által üdvözülhetnénk." (Apostolok cselekedetei 4,10-12)

"Ha tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz." (Rómaiakhoz írt levél 10,9)

Ebben hiszek.
2005-ben betértem régi barátaimhoz egy protestáns kisgyülekezetbe. Szinte mindenki ismert. Tudták ki vagyok, ismerték hitelveimet, látták életem. Szeretetből mentem, hogy szeretetből együtt legyünk. Az első pofon itt ért. Régi barátaim nem akartak velem Úrvacsorázni. Elmondták, hogy tudják, hogy Úrnak vallom Jézus Krisztust, sőt, tudják nagyobb szent vagyok, mint ők (hu ilyet is mondtak), de mivel nem fogadom el a gyülekezet tanítását nem Úrvacsorázhatom velük. Melyek azok a tanítások? Tulajdonképpen mindegy. Hiszen pontosan nem is tudtuk beazonosítani ott hirtelen őket. Döbbenten néztem. Szerettem volna tudni, ha egy Urunk van, vajon mi az oka, hogy mégsem vagyunk egy Úrban?
Jaj igazságtalan lennék, ha nem tudnám, a protestáns egyházak hivatalos válaszát. Együtt Úrvacsorázni csak közösségi tagoknak lehet. Kívülről bejött embereknek, és a megkereszteletlenek ki kell menniük a helyiségből addig az ideig, amíg a közösség Úrvacsorázik.
Ez annyira egyértelmű és tiszta. Nem is értem miért vitázok én. Bennem, akkor az a kérdés merült fel, melyik Krisztus Testét és Vérét veszik, ha nem azt amelyiket én is kapom a saját protestáns gyülekezetemben?
Nem de, elegánsan meg kellene engednem az embereknek, hogy saját közösségüket építsék, saját szokásaik szerint? Ha én nem járok abba a gyülekezetbe, nem építem velük a mindennapokat, vagy a mindennapi vasárnapokat, akkor ne is akarjak velük együtt Úrvacsorázni, menjek a saját gyülekezetembe. Tiszta sor. Miért kell nekem itt ezenfelül a hitelveket boncolgatni?

Most itt abbahagyom. Elfáradtam. Folytatom majd ott mi történt akkor, amikor a katolikusoknál akartam Úrvacsorázni, akarom mondani, Szentáldozni. :) És egyáltalán, hogy miért lett fontos az Úrvacsora.

Nincsenek megjegyzések: